Yrityksen tuote, toiminta tai tapahtuma voi olla loistava, mutta ellei siitä viestitä yrityksen ulkopuolelle, kehittyminen on hidasta. Hyvä tarina kaipaa aina yleisöä, kuulijoita, näkijöitä. Se voidaan luoda yrityksen historian tai yhtä lailla liukuhihnalla työskentelevän vuorikiipeilijän kautta, mutta kertojan yritys tarvitsee.

Lehdistötiedote on kerronnan keinoista toimivin. Tiedotusvälineille ja nykyään myös bloggaajille lähetään teksti, joka on tarkoitettu uutisen pohjaksi. Pääsääntöisesti lehdistötiedotteita lähettävät toimituksille, toimittajille ja bloggaajille eri organisaatiot, kuten yritykset, yhdistykset ja järjestöt. Lehdistötiedotteet ovat keskeinen osa organisaatioiden ulkoista viestintää.

Sosiaalisen median räjähdysmäisen kasvun myötä ehdittiin jo luulla, että lehdistötiedotteet ovat tiensä päässä. Todellisuudessa ne ovat edelleen pätevä työkalu niin yritysviestinnän tehostamiseen kuin mainostamiseenkin.

Edullinen ja helppo tapa viestiä

Lehdistötiedote on edullinen ja helppo tapa saada yrityksesi viesti esille laajalle asiakaskunnalle. Helposti ajatellaan, että eihän meillä ole tiedotettavaa tai asia on liian vähäpätöinen tiedotteen laatimiselle. Tästä ajattelutavasta kannattaa luopua ja ottaa lehdistötiedotteet osaksi yrityksen jatkuvaa markkinointia. Mediaa kiinnostaa yrityskauppojen lisäksi myös tarinat ja ihmiset.

Lehdistötiedotteet lähetetään usein sähköpostilla toimituksiin sekä suoraan toimittajille ja bloggaajille. Jos tarvitaan laaja postitus esimerkiksi valtakunnallisesti ja alan lehdistölle, toimitus- ja toimittajarekisterin rakentaminen vaatii melkoisesti aikaa ja vaivaa. Siksi kannattaa hyödyntää tiedonjakelupalveluita, jotka auttavat oikeiden kohdemedioiden löytämisessä. Yleensä näillä palveluilla on myös seurantatyökalut. Raportista nähdään, mitkä toimitukset, toimittajat tai bloggaajat ovat lukeneet tiedotteen.

Mediahuomio tuo uskottavuutta

Yleensä lehdistötiedote lähetetään, kun on jokin ajankohtainen tapahtuma, jolla tiedotteen lähettäjän oman arvion mukaan on uutisarvoa. Tiedotteen lähettäjä pyrkii saamaan myönteistä julkisuutta jollekin asialle, tuotteelle tai palvelulle. Myös kriisiviestinnässä käytetään lehdistötiedotetta.

Juttu sanoma- tai verkkolehdessä on aina vaikuttavampi kuin se, että toisit viestiäsi esille vain yrityksesi verkkosivuilla, sosiaalisen median eri kanavissa tai maksetuissa mainoksissa. Mediahuomio tuo uskottavuutta yrityksellesi ja näkyy nopeasti kassavirrassa.

Paikallis- ja ammattilehdillä on usein pula kiinnostavista uutisista, tarinoista ja puheenaiheista, eikä uutiskynnys ole korkealla. Vaikka kaikki tiedotteet eivät päätyisikään suoraan lehteen, säännöllisellä tiedottamisella lisätään median kiinnostusta. Suuremman jutun teon mahdollisuus kasvaa, kun yrityksesi nimi jää tiedotteen vastaanottajan mieleen. Tiedottamisen avulla luodaan suhteita mediaan ja mediasuhde kehittyy orgaanisesti ja mahdollistaa merkityksellisen yhteistyön tekemisen mediatoimijoiden kanssa.

Säännöllisellä tiedottamisella on suuri vaikutus median edustajien muistijälkeen.

Kiinnostuitko? Lue alta lisää lehdistötiedotteen ja mediaseurannan palveluistamme.

Jos haluat jatkossa lukea markkinoinnin eri aihealueita käsitteleviä blogejamme uunituoreena, klikkaa allaolevaa linkkiä ja valitse mistä aiheista haluat saada uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi.